Sportmassage

Voor wie is sportmassage?

Sportmassage: prestatie herstel voor amateurs, professionals en iedereen daar tussenin

Hoewel sportmassage essentieel is voor prestatiesporten, is het niet alleen voor atleten. Iedereen met een actieve levensstijl kan profiteren van deze unieke modaliteit. Sportmassage helpt bij het voorbereiden op een activiteit, het verminderen van spierpijn na het evenement, het verbeteren van de flexibiliteit en het vergroten van het bewegingsbereik. Door gebruik te maken van een combinatie van diep weefselwerk, geassisteerd rekken en andere ontstekingsremmende technieken, helpt sportmassage om de optimale fysieke toestand te creëren en te behouden voor hoge prestaties met minder risico op sportgerelateerd letsel.

Sportmassage op knie

Wat zijn de voordelen van sportmassage?

Verhoogde spierefficiëntie en flexibiliteit

Sportmassagetechnieken kunnen helpen de spierefficiëntie en flexibiliteit te vergroten door massagetechnieken te combineren en geassisteerde stretching op te nemen.

Pre-Event: Verbeterde fysieke prestaties

Een goede pre-event sportmassage lost problemen op die de prestaties kunnen belemmeren. Het doel is om spieren te galvaniseren en los te maken zonder ze te veel te ontspannen. (Dat zalige gelei-achtige gevoel dat je krijgt na een ultra-ontspannende Zweedse massage? Niet bepaald bevorderlijk voor marathonsucces.)

Post-Event: Verminderde DOMS

Sportmassage helpt enorm bij het verminderen van de gevreesde spierpijn met vertraagde aanvang (DOMS) - de soms pijnlijke pijn die je 24-48 uur na een intensieve training kunt voelen.

Sportmassage schouder

Welke technieken worden gebruikt bij sportmassage?

Compressie Massage

Compressie wordt vaak gebruikt aan het begin van een sportmassage als evaluatie-instrument en een spierwarming-up. De therapeut houdt gewoonlijk één hand stil terwijl hij de andere in de spier drukt; het wordt meestal gebruikt op grote oppervlakken, zoals benen of rug. Ritmische compressie helpt de weke delen te ontspannen.

Spierstrippen

Spierstrippen is een intensievere techniek en wordt over het algemeen gebruikt op gerichte en meer dichtbespierde gebieden. Uw sportmassagetherapeut zal diepe, sterke, langzame druk uitoefenen langs de spiervezels. Zij zullen met u overleggen over de intensiteit en indien nodig de druk aanpassen. Het doel is om het bewegingsbereik en de spierelasticiteit te vergroten.

Transversale Wrijving

Sportmassagetherapeuten gebruiken dwarse wrijving om littekenweefsel af te breken of te voorkomen dat het zich vormt. De techniek is ook effectief bij het afbreken van verklevingen, een soort littekenweefsel dat wordt gevormd wanneer spier- of fasciagebieden aan elkaar binden als gevolg van trauma, verkeerd gebruik of slecht chirurgisch herstel. De therapeut klemt het weefsel tegen het bot en beweegt zijn handen loodrecht op die vezels om ze geleidelijk uit elkaar te halen. Het verminderen van littekenweefsel resulteert in een groter bewegingsbereik en efficiënte beweging.

PNF uitrekken

Tijdens PNF (proprioceptieve neuromusculaire facilitatie) gebruikt de sportmassagetherapeut geassisteerde rekoefeningen in combinatie met isometrie. De therapeut evalueert de flexibiliteit en het spanningsniveau van de cliënt terwijl hij hem door een reeks rekoefeningen en bewegingen leidt. PNF helpt de spierspanning te verminderen en tegelijkertijd de mobiliteit te vergroten. Het verhoogt ook het bewustzijn van unieke lichaamspatronen, wat leidt tot een algehele gezondere ergonomische toestand.

Sportmassage schouder

Waarin verschilt sportmassage van deep tisseu massage?

De twee modaliteiten zijn vergelijkbaar in die zin dat ze specifieke musculoskeletale behoeften op een intensere manier aanpakken dan zachtere technieken zoals Zweedse massage. Diepe weefselmassage staat erom bekend diepere lagen van spieren, pezen en fascia (het weefsel dat de spieren bedekt) aan te pakken en is geweldig voor het verlichten van aanhoudend spierongemak en het verminderen van algemene pijntjes en kwalen.

Sportmassage is echter meestal meer gericht op de specifieke activiteiten en doelen van de ontvanger. Ten eerste omvat sportmassage een royale hoeveelheid stretching, wat essentieel is om de spieren en pezen van sporters soepel en minder blessuregevoelig te houden.

Bovendien valt sportmassage meestal uiteen in andere categorieën van techniek op basis van of een atleet aan het trainen is voor een evenement, herstellende is van een evenement of revalideert na een blessure. Sportmassage vóór het evenement zal zich bijvoorbeeld richten op het vergroten van het bewegingsbereik, terwijl de behandeling na het evenement ontstekingen zal aanpakken met behulp van technieken die opgebouwd melkzuur uit de spieren spoelen.

Moet ik een sportmassage krijgen?

Hoewel de naam misschien suggereert dat het alleen bedoeld is voor  marathonlopers en topsporters , kan een sportmassage een goede oplossing zijn voor iedereen die spierspanning en pijn wil verminderen en tegelijkertijd de flexibiliteit, mobiliteit en prestaties wil vergroten.

Reactie plaatsen