Wat zijn de voordelen van Yoga?

Yoga verbetert de flexibiliteit

Hoe is regelmatige yogabeoefening gunstig voor je mentale en fysieke gezondheid? Lees dit artikel voor meer informatie over yogaoefeningen en hoe ze helpen.

Wist je dat ongeveer 1,6 miljoen Nederlanders (2019) regelmatig yoga beoefenen?

Yoga beoefenen is veel meer dan het bereiken van fysieke doelen en trainingsdoelen. Als je yoga beoefent, pluk je ook zoveel andere voordelen. Van het helpen met je flexibiliteit tot je dagelijkse mindset, een yogabeoefening kun je leven echt transformeren.

Klaar om meer te leren over de voordelen van yoga? Lees verder!

Yoga versterkt je spieren

Van yoga is bekend dat het de flexibiliteit verbetert. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de lichamelijke gezondheid omdat het blessures kan verminderen wanneer u deelneemt aan andere oefeningen.

Een groot deel van yoga en je lichaam leren hoe je flexibeler kunt zijn, is dat je kunt kiezen uit verschillende yogastijlen en moeilijkheidsgraden. Als je 25 bent en op zoek bent naar een langere en meer gemiddelde training, dan kun je dat doen om je flexibiliteit te verbeteren. Als je 70 bent, kun je nog steeds yoga doen, maar oefen een zachte en langzamere vorm van yoga om vergelijkbare resultaten te bereiken.

Hoe dan ook, het dagelijks beoefenen van yoga kun je flexibiliteit zeker verbeteren.

Naarmate je ouder wordt, neemt je spiermassa af. En dit kan al gebeuren vanaf 30 jaar.

Wanneer uw spieren beginnen te verzwakken, riskeert u meer blessures, gewichtstoename en vele andere negatieve effecten. Maar door yoga te beoefenen, kunt u deze spieren helpen versterken om de kans op blessures te verminderen.

U versterkt niet alleen eenvoudigweg uw spieren om de botdichtheid te vergroten en algehele kracht op te bouwen, maar het versterken van uw rug- en kernspieren kan u helpen met uw houding.

Omdat we een groot deel van onze tijd doorbrengen met autorijden, schrijven aan een bureau of met onze nek naar beneden kijken naar telefoons of boeken, kan onze houding gemakkelijk op een schadelijke manier worden vervormd. Maar een goede houding kun je op zoveel manieren helpen, en yoga kan je daar brengen.

Oefeningen zoals de neerwaartse houding van de hond en het kind kunnen uw ruggengraat verlengen en de spieren eromheen versterken om uw houding in de loop van de tijd te verbeteren.

​Yoga vermindert chronische stress

Zoals we al eerder zeiden, is yoga veel meer dan een fysieke activiteit. Het kan je ook op een emotionele en psychologische manier ten goede komen. Een van deze voordelen is het verminderen van je stress.

In onze wereld van vandaag meldt 55% van de mensen dat ze dagelijks stress voelen - het langdurigst in de loop van de tijd. Langdurige stress kan leiden tot chronische ontstekingen, die een boosdoener zijn voor hart- en vaatziekten, de ziekte van Alzheimer en zoveel andere schadelijke ziekten. 

Om dat tegen te gaan, kun je yoga doen om stress te verlichten. Er zijn yogahoudingen voor kinderen om stress te verminderen, maar ook voor volwassenen! 

Yoga vermindert angst

Met angst die veel Amerikanen dagelijks in de greep houdt, is het geen wonder dat steeds meer mensen zich tot yoga en andere vormen van meditatie wenden om die gevoelens te helpen verminderen. En yoga is er een van.

Hoewel er veel behandelingen zijn voor angststoornissen, is yogabeoefening een natuurlijke methode waarvan is bewezen dat deze bijna net zo goed werkt als andere medische behandelingen.

De repetitieve oefening kan de angstgevoelens die u dagelijks voelt aanzienlijk verminderen.

Yoga vermindert chronische pijn in uw lichaam

Veel mensen lijden aan chronische pijn. Gelukkig is gebleken dat yoga chronische pijn helpt verminderen. Vanwege de vele gezondheidsvoordelen kan chronische pijn om vele redenen verdwijnen.

Om te beginnen, omdat bekend is dat yoga ontstekingen vermindert, kan deze vermindering van ontstekingen helpen bij de pijn.

Er zijn ook veel specifieke yogahoudingen om rugpijn aan te pakken. Een paar yogahoudingen voor rugpijn zijn:

  • Kat-koe
  • Neerwaartse hond
  • Uitgebreide driehoek
  • Sfinx pose
  • Cobra-houding
  • Sprinkhaan pose
  • Brug pose
  • Twee knie spinale twist

Door deze houdingen regelmatig te doen, kan je rugpijn beginnen te verdwijnen.

Yoga kan de immuniteit versterken

Omdat yoga stress kan verminderen, kan het ook je immuunsysteem versterken. Omdat yoga de stress in je lichaam vermindert, kan je immuunrespons sterker zijn, omdat stress dit systeem in je lichaam doorgaans overtreft. Als je vatbaarder bent voor ziektes, kun je ook meer gestrest raken.

Het is een langzame cyclus om te doorbreken.

Als je je immuunsysteem een boost wilt geven, moet je je stress verminderen. 

Door regelmatig yoga te beoefenen, kunt u uw immuunsysteem na verloop van tijd een boost geven door uw stressniveau te verminderen.


Hoe vaak je moe in bed en dan toch niet kan slapen, om 2 uur later nog wakker te liggen en te draaien?

Niets is frustrerender dan dat.

Maar yoga kan helpen! Yoga kan verbeteren hoe snel je in slaap valt en hoe diep je in slaap blijft als je eenmaal slaapt. Je zou ook Yoga Nidra kunnen proberen, de staat van zijn tussen waken en slapen in een diepe ontspanning.

De kalmerende effecten van yoga en de vermoeidheid die lichaamsbeweging kan veroorzaken, spelen beide een rol bij het mogelijk verbeteren van de slaap. Bovendien kalmeert het verminderen van angst je hersenen, waardoor je gemakkelijker in slaap kunt vallen zonder een constant zoemend brein.

Het kan moeilijk zijn om delen van je kostbare dag aan yoga te besteden als je niet zeker weet wat het nut ervan is. Maar nu je weet dat yoga zoveel verschillende voordelen heeft, zal het veel gemakkelijker zijn om 20 minuten of zelfs een uur aan yoga te besteden.

Hoewel u de voordelen misschien niet meteen voelt, moet u het tijd geven. Ze zullen in de loop van de tijd komen als je consistent blijft met de oefening en verwen u van tijd tot tijd door uzelf een massage cadeau te geven. 

  1. Vermindering van stress en angst: Yoga helpt om het zenuwstelsel te kalmeren en kan daardoor helpen bij het verminderen van stress en angst.
  2. Verbeterde flexibiliteit: Door het uitvoeren van verschillende yoga-houdingen (asanas) kun je je spieren en gewrichten soepeler maken, wat kan leiden tot verbeterde flexibiliteit.
  3. Versterkte spieren: Sommige yoga-houdingen vereisen dat je je eigen lichaamsgewicht ondersteunt, wat kan helpen om je spieren te versterken.
  4. Verbeterde ademhaling: Yoga bevat vaak specifieke ademhalingstechnieken (pranayama), die kunnen helpen om de ademhaling te verdiepen en te versterken.
  5. Verhoogde concentratie: Door het beoefenen van yoga kun je leren om je aandacht te vestigen op het hier en nu, wat kan leiden tot verhoogde concentratie en mentale helderheid.
  6. Verbeterde slaap: Door de kalmerende effecten van yoga op het zenuwstelsel kan het helpen om beter te slapen.
  7. Verbetering van de houding: Sommige yoga-houdingen kunnen helpen om de houding te verbeteren en eventuele onbalans in het lichaam te corrigeren.
  8. Versterkte weerstand: Door regelmatig yoga te beoefenen kun je de weerstand versterken, wat kan helpen om beter om te gaan met stress en ziekte.
Graag schrijven wij blogs voor u over Relax Sensation Benelux en onderwerpen die daarbij passen. Wij waarderen het zeer als u reageert op de blogs.
Reactie plaatsen
<