Hoe massage uw herstelroutine na de training kan verbeteren

Hoe massage uw herstelroutine na de training kan verbeteren

Hoe massage uw herstelroutine na de training kan verbeteren


masseur geeft sportmassage

Het krijgen van een massage na het sporten kan uw herstel aanzienlijk verbeteren en het risico op blessures verminderen.

Heb je ooit meegemaakt dat spieren het een dag of twee na een training uitschreeuwden van de pijn? Zelfs doorgewinterde atleten kunnen spierpijn met vertraagde aanvang (DOMS) ervaren of lopen het risico op blessures door overmatig gebruik.

Of u nu een topsporter, een sportprofessional of een regelmatige sportschoolbezoeker bent, u moet overwegen om sportmassage op te nemen in uw post-workoutroutine voor maximale resultaten op en naast het veld.

In dit artikel ontdek je de meest voorkomende post-workout blessures en hoe een post-workout massage je kan helpen om tussen de trainingen door te presteren en je op je best te voelen.

Veelvoorkomende blessures en symptomen na de training

Trainingsblessures kunnen iedereen overkomen, ook de meest elite van atleten. Het maakt niet uit wat je leeftijd of conditie is, iedereen loopt risico op een sportblessure.

Veelvoorkomende blessures na de training zijn:

  • Onderrug pijn
  • Spierstrakheid en spanning
  • Kniepijn
  • Elleboogpijn en gevoeligheid
  • tendinitis
  • Scheenbeenspalken
  • Pols verstuiking
  • Ontwrichting
  • Schouder belasting
  • Heupstrakheid of pijn
  • Voetverrekking of plantaire fasciitis

Na een slopende gymsessie of wedstrijd, kunt u symptomen ervaren zoals zwelling, spierpijn, rugpijn of het gevoel dat spieren 'vastlopen' of gewrichten op slot gaan. U kunt ook een branderig gevoel, gevoelloosheid of stekende pijn in de spier voelen, evenals een verlies van mobiliteit of flexibiliteit in de arm, heupen, pols, benen of voeten.

Al deze post-workout symptomen betekenen dat je ofwel jezelf hebt geblesseerd door overmatig gebruik, door een verkeerde vorm/techniek te gebruiken of dat je niet goed bent opgewarmd/afgekoeld voor en na het sporten.

Soorten massages om het herstel te verbeteren

Massage kan direct na een training of na een blessure worden gebruikt om verdere pijn en ontsteking te verminderen.

De beste soorten massage om het herstel na de training te verbeteren, zijn een combinatie van sportmassage, remediërende, diepe weefsel- en ontspanningsmassage. Het opnemen van deze massagetypes in uw post-workoutroutine zal helpen om pijn en spierspanning te verlichten, evenals therapeutische voordelen voor de geest.

Sportmassage

Sportmassage therapie behandelt en voorkomt veel voorkomende sportblessures. Het combineert verschillende vormen van massage en spiermanipulatie technieken om spierspanningen te helpen behandelen.

Het type sportmassage dat u krijgt, hangt af van uw blessure of individuele behoeften. Enkele van de meest voorkomende vormen van sportmassage zijn zachte weefselmassage, diepe weefselmassage en volledige lichaamsmassage.

Deep Tissue massage

Deep Tissue massage richt zich op de diepere niveaus van de spier fascia, helpt melkzuur te verminderen en spierknopen en spanning te verminderen.

De massagetherapeut zal diepe druk uitoefenen met langzame, aanhoudende slagen om die innerlijke spieren en verbindingspezen rond de gewrichten te richten. Dit zal verklevingen wegwerken, pijn verlichten, stress verminderen en zorgen voor een sneller spierherstel.

Herstel

Remediërende massage heeft tot doel blessures te voorkomen en spierbewegingspatronen en mobiliteit te corrigeren of te rehabiliteren.

Met een combinatie van diepe weefselmassage, triggerpoint therapie, myofascial release en stretching, zal remediërende massage spierpijn aanzienlijk verminderen en een sneller herstel vergemakkelijken.

Ontspanning

Ontspanningsmassage maakt gebruik van langzame, ritmische bewegingen om lichaam en geest te kalmeren.

Een therapeutische massage als deze heeft grote voordelen voor sporters. Het kan het herstel helpen ondersteunen door de stress, angst en druk rond training en prestaties te verminderen.

Als u een blessure heeft opgelopen, kan een ontspanningsmassage ook helpen om lichaam en geest tot rust te brengen en eventuele angsten of zorgen over uw blessure of naderende vrije tijd weg te nemen.

Voordelen van alles

Het gebruik van de bovengenoemde soorten herstelmassages na de training heeft tal van voordelen. Van pijnbeheersing tot verbeterde flexibiliteit en prestaties, hier zijn enkele manieren waarop massage u kan helpen herstellen van een trainingsblessure of een intensieve trainingssessie:

Vergemakkelijk spierspasmen en pijn

Nieuw onderzoek van de Ohio State University heeft aangetoond dat het krijgen van een massage direct na een training spierpijn en spierzwakte kan verminderen, evenals het risico op zwelling en ontsteking.

Spieren die direct gemasseerd worden, ervaren 20-40% kans op herstel.

Massage is ook een effectieve behandeling voor DOMS post-event en post-workout. Massage helpt DOMS te verminderen door gespannenheid te verlichten en de bloedstroom naar de spieren direct na een trainingssessie te herstellen.

Verhoog de bloedsomloop en voeding voor beschadigd weefsel

Een herstelmassage na de training verbetert de bloedcirculatie, wat op zijn beurt de zuurstof- en voedingstoevoer naar de spieren verhoogt.

Een gezonde doorbloeding helpt om de spieren en pezen los te maken en te verlengen en om beschadigd weefsel te herstellen. De handeling van massage direct na het sporten kan ook eventuele onbedoelde stolsels of blokkades die u mogelijk heeft opgelopen, losmaken.

Vermindert de hersteltijd en het risico op blessures

Massage na het sporten kan de regeneratie van spiervezels verhogen, wat resulteert in een snellere hersteltijd. Massage na de training kan ook het risico op toekomstige blessures verminderen door de spieren soepel en los te houden.

Bij veel blessures en ook na een training zijn de spieren vaak strak en verkort, waardoor je meer risico loopt op ontstekingen of pijn.

Massage zal de spieren losmaken door strakheid los te laten en een gezonde bloedstroom te stimuleren. Hierdoor worden de spieren langer en krijgen ze hun oorspronkelijke architectuur terug, waardoor rekken en bewegen vloeiender worden en minder vatbaar voor blessures.

Verhoogd bewegingsbereik/flexibiliteit

Herstelmassage na de training kan worden gebruikt om de sportprestaties te maximaliseren door uw mobiliteit en flexibiliteit te vergroten.

Massage stimuleert de zachte weefsels om langer en elastischer te worden, waardoor ze zich naar beste kunnen uitstrekken, bewegen en presteren.

Door het lichaam flexibel te houden, worden de prestaties verbeterd doordat de spieren en gewrichten met hun maximale inspanning kunnen bewegen zonder letsel of spanning.

Ontspanning

Alle soorten massages zorgen voor ontspanning van lichaam en geest. Wanneer de spieren worden gemasseerd, gaan ze van een gespannen, strakke toestand naar een zachte en ontspannen toestand. Dit heeft een fysiologische reactie, waardoor het lichaam in een staat van zware ontspanning en een verhoogd gevoel van welzijn komt.

Een ontspannende massage na de training kan helpen bij uw herstel door spierspanning te verminderen, stress te verminderen en chronische pijn te verlichten. Massage stimuleert het lichaam om feelgood-hormonen vrij te maken die ontspanning stimuleren en ervoor zorgen dat u zich op uw hersteldagen op uw best voelt.

Direct na een training of sportevenement een massage krijgen kan uw herstel en prestaties verbeteren.

Of je nu net begint in de sportschool of een professionele atleet bent die een snellere en effectievere herstelroutine wil, regelmatige sportmassage kan van onschatbare waarde zijn voor je algehele gezondheid en welzijn.

Graag schrijven wij blogs voor u over Relax Sensation Benelux en onderwerpen die daarbij passen. Wij waarderen het zeer als u reageert op de blogs.
Reactie plaatsen