Page content

Welke yogastijl voor welke dosha?

Net als bij voeding zijn er ook oefeningen in yoga die bijzonder geschikt zijn voor de individuele dosha’s of vermeden moeten worden.

Het Vata-type  is ambitieus, houdt van afwisselend, actief en snel en loopt al snel het risico zichzelf onder grote druk te zetten, ook bij het beoefenen van yoga vanwege hun hoge eisen aan zichzelf. Daarom zijn zware asana’s zonder korte ontspanningsfasen niet geschikt. Ze ondersteunen het bewust ervaren van spanning en ontspanning. De inspanning moet daarom matig zijn, de dynamische fasen niet te snel en de statische fasen niet te lang. De oefeningen moeten versterken en stabiliseren zonder een maximale rek te bereiken. Afwisselend ademen en klinken met het geluid “mmmmm ….” hebben een kalmerend en balancerend effect.

Het Pitta-type is tijdens yoga ook erg veeleisend en uitputtend. Ook hier moeten de oefeningen leiden tot meer innerlijke rust en evenwicht. Een goede mix van kracht en flexibiliteit is belangrijk bij de asana’s. Ontspanningsfasen zijn erg belangrijk. Afwisselende ademhaling is ook nuttig voor mensen met een overheersende Pitta Dosha.

Van alle dosha’s heeft het Kapha-type de meeste neiging tot rust en weinig beweging. Kapha’s moeten vooral asana’s beoefenen die alertheid, uithoudingsvermogen en flexibiliteit bevorderen. De oefeningen moeten het lichaam opwarmen en strekken en de zweetproductie stimuleren. Deze omvatten bijvoorbeeld de zonnegroet, de held of de boot en alle bochten achterover. De ontspanningsfasen mogen niet te lang zijn.

Comment Section

0 reacties op “Welke yogastijl voor welke dosha?

Plaats een reactie


*